Rozdelenie proteínových nápojov

  • Bielkoviny sú základná stavebná jednotka budovania svalov a nevyhnutne patria do jedálnička športovcov. Všetky bunky v tele, vrátane svalov, kĺbov a šľiach, sa skladajú z bielkovín, ktoré sa pri zvýšenej fyzickej záťaži skôr poškodzujú, preto ich musíme doplniť.
  • Bez bielkovín v strave svaly neporastú. Rýchlou a lacnou alternatívou doplnenia bielkovín sú proteínove nápoje.
  • V prípade diéty alebo prípravy na súťaž, sú proteíny využiteľné ako náhrada stravy a ochrana svalovej hmoty pred rozpadom (katabolizmom). Ušetríte svaly a zrýchlite spaľovanie tukových zásob.
  • Proteínove nápoje môžu byť z rôznych zdrojov: srvátka, vaječné bielka, sójová bielkovina, kazeinát, mliečna bielkovina, bielkovina z hovädzieho mäsa – Beef, obilninové a strukovinové proteíny (pšeničný, ovsený, ryžový, hrachový, atď), viaczložkový, atď…

  • 1. Srvátka: je žltozelená tekutina, ktorá ostáva po zrazení mlieka. Obsahuje 5% laktózy, 1% bielkovín a 0,5% tuku a minerálne soli a vitamíny. Srvátka je vlastne mliečne sérum, ktoré sa získava po odstránení kazeínu z mlieka. V praxi je to tak, že sa mlieko úmyselne zrazí a vznikne tuhá časť kazeín, čo je v podstate tvaroh a tekutá časť, ktorej sa niekedy hovorí mliečne sérum, čo je srvátka. Z priemyselného hľadiska je srvátka ekologickým odpadom pri produkcii syra alebo kazeínu.
  • a) Srvátkový koncentrát (WHEY PROTEIN CONCENTRATE): Vyrába sa prostredníctvom ultrafiltračných a diafiltračných procesov zo sladkej srvátky. Tieto techniky zanechávajú väčšinu bielkovinových reťazcov neporušených. Obsahuje 70-80% bielkovín a malé množstvo sacharidov a tuku. Preto je srvátka vo všeobecnosti rýchlo stráviteľná, no pomalšie ako izolát alebo hydrolyzát, pretože má o niečo viac tuku a laktózy (sacharidov). Koncentrát je však lacnejšia alternatíva srvátky a stále si udržiava vysokú kvalitatívnu a biologickú hodnotu.
  • b) Srvátkový izolát (WHEY PROTEIN ISOLATE). Je čistejší ako WPC, pretože prebieha dlhším filtrovaním a procesom iónovej chromatografie. Vyrába sa taktiež zo sladkej srvátky. Podľa druhu výroby sa delí na:
  • I. Mikrofiltrovaný srvátkový izolát (Cross Flow Microfiltered Whey Isolate), obsahuje 90-95% bielkovín, vysoký obsah BCAA a vápnika, minimum sacharidov a tuku. Je veľmi dobre znášaný a stráviteľný aj pre ľudí s laktózovou intoleranciou.
  • II. Srvátkový izolát vyrobený iónovou výmenou (Ion-exchange Whey Isolate), obsahuje o cca 5% viac bielkovín ako mikrofiltrovaný izolát. Je výborne rozpustný a dokonale využiteľný. Neobsahuje tuk, ani laktózu. Nevýhodou izolátu je, že v procese filtrácií sa ničia niektoré z proteínových väzieb. Keďže obsahuje menej sacharidov a tukov, je rýchlejšie stráviteľný.
  • c) Hydrolyzovaná srvátka (WHEY PROTEIN HYDROLYSATE) sa vyrába tak, že WPC a WPI sa podrobia ďalšiemu kroku v spracovaní, čím sa narušia aminokyselinové väzby (proteínove molekuly sú nadtrávené na peptidy). Vstrebáva sa extrémne rýchlo. Kvôli vysokej kvalite a vstrebateľnosti má horkastú chuť a najlepšie sa dá ochutiť horkým kakaom. Je to ideálny proteín pred a po silovom tréningu.
  • 2. Hovädzí (Beef protein) proteín: je vyrobený špeciálnou izoláciou bielkovín hovädzieho mäsa. Tieto bielkoviny sa neskôr upravujú a primiešavajú do rôznych doplnkov (beef proteín, beef aminokyseliny, gainer beef). Má najvyššiu biologickú hodnotu zo všetkých bielkovín BV92, to znamená, čím väčšia biologická hodnota tým lepšia využiteľnosť bielkovín v tele. Obsahuje vysoké množstvo kreatínu, aminokyselín, najmä BCAA. Tie podporujú lepšiu regeneráciu, znižujú katabolizmus a zvyšujú športový výkon. Výhoda hovädzích proteínov je tá, že ľudia s laktózovou intoleranciou ho môžu konzumovať absolútne bez obáv vzniku tráviacich ťažkostí, alebo pocitov plnosti.
  • 3. Kazeín (Casein): je hodnotný protein nachádzajúci sa v kravskom mlieku, ktorý tvorí približne 80% jeho proteinového obsahu (zvyšných 20% je srvátkový protein).
Surovinou pre výrobu kazeínu je rovnako ako aj pre whey protein odstredené mlieko, obsahujúce veľmi hodnotné proteíny. Pri odstreďovaní sa z mlieka odstraňuje krémová časť, neskôr sa odstránia tuky, laktóza a srvátka (whey). Je to najpomalší proteín s postupným, dlhodobým vstrebávaním a dlhotrvajúcim antikatabolickým účinkom.
Užívanie takýchto proteínov pred spaním spôsobí zásobovanie organizmu bielkovinami a aminokyselinami počas spánku.

Podľa použitých výrobných procesov pri výrobe kazeínového proteínu ich delíme na:
  • a) Kazeinát vápenatý (CALCIUM CASEINATE). Kazeinát obsahuje viac než 90% proteínov. Vyrába sa z čerstvého mlieka. Najrozpustnejšie formy kazeínu sa pred užitím zmiešavajú s tekutinou. Rozpustné alebo čiastočne rozpustné formy kazeínu sú u športovcov obľúbenejšie. Kazeín obsahuje bielkoviny s pomalým vstrebávanim, preto sa často používa v tzv. “nočných” proteínoch. Má vysoký obsah glutamínu, preto sa občas pridáva aj do potréningových preparátov. Zaručuje výbornú regeneráciu, hlavne v diétach a príprave na súťaž.
  • b) Micelárny kazeín (MICELAR CASEIN) sa vyrába separovaním kazeínu z laktózy, tuku a srvátky prostredníctvom mikrofiltrácie. Tento proces prebieha pri nižších teplotách za použitia keramických filtrov, ktoré nenarušia proteínové väzby. Micelárny kazeín je vysoko kvalitný, dobre stráviteľný a najdlhšiu dobu sa vstrebávajúci proteín zo všetkých proteínov, so silným antikatabolickým efektom, ktorý dokáže udržiavať v krvi zvýšenu hladinu aminokyselín aj viac ako 7 hodín! Tiež obsahuje vysoké množstvo esenciálnych a neesenciálnych aminokyselín. Má vysoký obsah vápnika, fosforu, draslíka a sodíka, a môžme ho považovať za protein s dobrou chuťou a rozpustnosťou. Micelárny kazeín je v súčasnosti najkvalitnejšou dostupnou formou kazeínu, ktorý obsahuje minimálne 75% proteínov.

  • c) Hydrolyzovaný kazeín (HYDROLYSED CASEIN) HCP sa dosahuje hydrolýzou kazeínu. Proces hydrolýzy ničí väzby medzi aminokyselinami a vytvára z nich proteíny s kratším bielkovinovým reťazcom. Absorbuje sa prakticky okamžite po užití, preto sa jeho konzumácia odporúča pred alebo po tréningu. Má mierne horkastú chuť.

  • 4. Mliečny proteín (Milk Protein Isolate): Je vyrábaný spoločným izolovaním kazeínu a srvátky z odstredeného mlieka (zbaveného tuku). Má vysokú biologickú hodnotu, obsah proteínov je do 90%, obsahuje väčšie množstvo rozvetvených aminokyselín (BCAA) ako sójový a vaječný proteín, pritom je cenovo rovnako dostupný. Dlhšie sa vstrebáva, preto je tiež vhodný ako nočný proteín. Mliečne proteíny obsahujú 18 z 22 známych aminokyselín, potrebných na stavbu a udržiavanie organizmu a sú aj zdrojom esenciálnych aminokyselín.
Mliečny proteín je pravdepodobne najmenej používaná forma proteínu, aj keď má určité výhody oproti sójovému, vaječnému a srvátkovému proteínu. V poslednej dobe si čoraz viac nachádza svoje miesto u výrobcov doplnkov výživy.
  • 5. Vaječný proteín (Egg Protein): Vyrobený extrahovaním z čistých vaječných bielkov a sušením na práškovu formu, má vysokú biologickú hodnotu. Obsah bielkovín 80-84%. Je to výborný zdroj esenciálnych aminokyselín, rozvetvených aminokyselín (BCAA) a kyseliny glutámovej. Neobsahuje laktózu, tuky ani cukry a jeho enzýmy zlepšujú využitie bielkovín v tele. Jeho nevýhodou je však zlá rozpustnosť a nepríjemná chuť. Preto sa často používa ako jedna zo zložiek vo viaczložkových proteínových (mátrixoch) nápojoch. Pomerne často sa mieša so srvátkovým koncentrátom alebo izolátom, sójovým izolátom, prípadne mliečnym proteínom alebo kazeínom.
  • 6. Sójový proteín (Soy protein): vyrába sa spracovávaním odtučnených sójových vločiek, ktoré prechádzajú vyluhovacím procesom vo vode a v alkohole. Zo sóje sa týmto postupom odbúravajú sacharidy. Takto spracované vločky sa následne sušia a melú na múku. Následne je múka vyzrážaná, vymytá a usušená. Pri tomto výrobnom procese zo sóje vzniká približne 90% proteín. Je bohatý na rozvetvené aminokyseliny (BCAA), glutamín a arginín.
 Sójové fytoestrogény daidzein a genistein majú estrogéne účinky. Preto je tento proteín (z dlhodobého hľadiska) vhodný len pre ženy.
Pôsobí proti rakovine, zvyšuje hladinu vnútornej produkcie tyroxínu, ktorý zrýchľuje metabolizmus, diéty bohaté na sóju znižujú riziko infarktu. Veľkou výhodou je relatívne nízka cena, preto sa spolu s mliečnym a vaječným proteínom dopĺňaju v proteínových viaczložkových nápojoch. Sójový proteín sa na obaloch suplementov uvádza ako Sójový koncentrát (SC).
  • a) Sójový koncentrát (SC), obsahuje približne 70% bielkovín, zvyšok tvoria sacharidy a tuk. Ďalším možným druhom je:
  • b) Sójový izolát (SI), ktorý sa vyrába zo sójového koncentrátu. Následným spracovaním je z neho odstraňovaná väčšina tukov, sacharidov a plynatosť spôsobujúcich zložiek. Výsledkom je konečná koncentrácia proteínov až 90%.
  • 7. Pšeničný proteín (Wheat Protein Concentrate): je dobre rozpustný vo vode no jeho chuť je dosť nepríjemná, preto ho často pridávajú do lacnejších komplexnejších proteínov. Zvyčajne ho primiešavajú k vaječnému, sójovému, mliečnemu a srvátkovému proteínu. Jeho výhodou je nízka cena a vysoký obsah glutamínu. Má relatívne nízku biologickú hodnotu oproti iným typom proteínov, tzn. že je dlho trávený a využiteľnosť aminokyselín je nízka.
  • 8. Ryžový proteín (Rice Protein Concentrate):
Poskytuje vhodný zdroj bielkovín a vlákniny hlavne pre vegetariánov a ľudí, ktorým nesprávne trávi živočíšne bielkoviny. Taktiež pre ľudí s intoleranciou alebo alergiou na laktózu, sóju alebo lepok. Je vyrobený filtrovaním proteínu a vlákniny z enzymaticky pretrávenej celozrnnej ryže. Obsahuje všetkých 9 esenciálnych aminokyselín a vysoký obsah glutamínu. Chuť, rozpustnosť a stráviteľnosť tohto proteínu je dosť slabá a nízka, no napriek tomu je to veľmi kvalitná alternatíva sójového, pšeničného alebo mliečneho proteínu s podobnou biologickou hodnotou.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *